FANDOM

Tytani i tytanidy (gr. Τιτᾶνες Titanes, Τιτανίδες Titanídes, Τιτάν Titán, łac. Titani, Titanides, Titan, pol. tytan[1][2], tytanida[2][3]) – bogowie przedolimpijscy w mitologii greckiej.

Byli bogami, którzy istnieli już przed bogami olimpijskimi[4]. Synowie Uranosa[5][6] i Gai[5][6], m.in. Hyperion, Japet, Kojos, Krios, Kronos, Okeanos, należeli do pierwszego pokolenia tytanów[7], zaś córki Uranosa[6][8] i Gai[6][8], m.in. Fojbe, Mnemosyne, Rea, Teja, Temida, Tetyda – do pierwszego pokolenia tytanid[7]. Braćmi ich byli hekatonchejrowieAjgajon, Gyges, Kottos i cyklopi "niebiańscy" – Arges, Brontes, Steropes. Synowie tytanów i tytanid pierwszego (starszego) pokolenia, m.in. tytana Kriosa i EurybiiAstrajos, Pallas i Perses, tytana Japeta i Okeanidy Klimene lub Okeanidy AzjiAtlas, Epimeteusz, Menojtios i Prometeusz, tytana Hyperiona i tytanidy Tei – Helios, należeli do drugiego (młodszego) pokolenia tytanów[7], zaś córki tytanów i tytanid pierwszego (starszego) pokolenia, m.in. tytana Kojosa i tytanidy Fojbe – Asteria i Leto, tytana Hyperiona i tytanidy Tei – Eos i Selene – do drugiego (młodszego) pokolenia tytanid[7].

Przerażony nimi Uranos zamierzał, tak jak uczynił to ze sturękimi i cyklopami, wtrącić ich w czeluści Tartaru. Gaja przeciwstawiła się zamiarom Uranosa, zrobiła sierp i wręczyła go Kronosowi, by ten użył go przeciwko ojcu[9]. Kronos zaatakował Uranosa, odciął mu jądra i wrzucił je do morza[10]. Z kropli krwi Uranosa, które wpadły do wód, zrodziły się erynie i giganci. Raniony bóg przepowiedział swemu synowi, że on również zostanie zrzucony z tronu przez własnego syna.

Kronos zasiadł na opuszczonym tronie, poślubiając swoją siostrę, Reę. Obawiając się spełnienia przepowiedni Uranosa, połykał kolejno swoje potomstwo – Hestię, Demeter, Herę, Hadesa i Posejdona. Jednakże, gdy narodził się Zeus, Rea podała mężowi do połknięcia kamień owinięty w pieluszki. Gdy Zeus, wychowywany w ukryciu, dorósł, podstępem podał swemu ojcu środek przeczyszczający i sprawił, że Kronos wypluł jego rodzeństwo, które wraz ze swym bratem wystąpiło przeciwko Kronosowi, a także tytanom, kryjącym się w górach Otrys. Tytani zostali pokonani dzięki pomocy wyzwolonych cyklopów oraz sturękich i wtrąceni na zawsze do Tartaru.