FANDOM

Demeter (gr. Δημήτηρ Dēmētēr, łac. Ceres) – bogini płodności, rolnictwa i urodzaju w mitologii greckiej.

Demeter była córką Kronosa i Rei, siostrą Hery, Hestii, Hadesa, Posejdona i Zeusa (z którym miała dwie córki, Persefonę i Hekate[1]).

Jedno z najstarszych bóstw greckich, znane od II tysiąclecia p.n.e., zwano ją "Matką Bożą" i "Panią Obfitości", jej atrybutem był kłos zboża. Na jej cześć odbywały się misteria eleuzyjskie. W IV w. p.n.e. Izokrates przypisał jej dwa dary, którymi obdarowała Ateńczyków: umiejętność uprawy roli i odprawiania misteriów. Ci, którzy zdecydowali się poddać obrzędom wtajemniczenia, otrzymywali nadzieję na lepszą wieczność. Misteria odbywały się w sanktuarium Demeter, w Eleusis, nieopodal Aten. Dopiero Teodozjusz I Wielki w 391 r. zakazał kultów pogańskich, co położyło kres misteriom eleuzyjskim. W 396 r. pożar wzniecony przez wojska Alaryka strawił sanktuarium.

Jednak kult bogini nie wygasł tak łatwo. Jeszcze w XIX w. wieśniacy w okolicach Eleuzis wieńczyli kwiatami posągi pewnej świętej Demeter, której obecność Kościół ledwo tolerował, co miało im zapewnić dobre plony. Obecnie w Grecji patronem rolnictwa jest niejaki święty Demetrios.

Jednym z najstarszych dokumentów literackich jest homerycki "Hymn do Demeter", datowany na około VII w. p.n.e.

Demeter była utożsamiana z rzymską boginią Ceres.